Paran Yoksa 10 Ay Daha Ceza – BirGün

Posted on 6 Mart 2014

0


BirGün gazetesinden Çağla Ağırgöl, 6 bin lira olan adli para cezasını ödeyemediği için 10 ay daha hapis yatmak zorunda kalan Carolina üzerine bir haber yazdı. 6 Şubat 2014 tarihinde yayınlanan bu haberi okuyucularımızla paylaşıyoruz:

Parasızlıktan 10 ay daha ceza

7 yıldır hapiste bulunan Carolina 6 bin TL cezasını ödeyemediği için 10 ay daha yatacak. ‘Can güvenliği’ gerekçesiyle çalıştırılmayan Carolina, çalışarak adli para cezasını ödeyebileceğini belirterek, “Önyargılı davranılmasaydı, kadın ve erkeklerin haklarından yararlanırdım” dedi

Parasızlıktan 10 ay daha ceza

Çağla Ağırgöl caglaagirgol@gmail.com @caglaagirgol

CCarolina hem yabancı uyruklu hem de trans… Asıl adı Ronilson Soares de Mendonça olan Carolina, Brezilyalı ve 7 yıldır içeride. Şu an da Maltepe Kapalı Cezaevi’nde. Yıllar içinde 5 ayrı cezaevi ‘dolaşan’ Carolina, açık cezaevinde kalma hakkı olmasına karşın, trans olduğundan kapalı cezaevinde tutuluyor. Carolina, cezaevinde çalışmak istemesine karşın kendi ‘can güvenliğinin tehlikede olacağı’ gerekçe gösterilerek çalıştırılmadı. Ayrıca meslek edinme kurslarına dahi alınmayarak, sosyal yaşamın dışına itildi. Brezilya’da, mafyanın ailesini öldürmekle tehdit etmesi ve baskıları nedeniyle Türkiye’ye uyuşturucu getirmek zorunda kaldığını belirten Carolina, “Hapis cezası ve 6 bin TL adli para cezası aldım. Parayı ödeyemediğim için tahliye olamıyorum. Para cezası için 10 ay daha hapishanede yatmam gerekiyor” dedi.

‘EŞİTLİK İSTEMEK BİLE SUÇ’
Carolina, “Açık cezaevinde kalabilseydim, çalışarak adli para cezamı biriktirebilirdim, ancak meslek dahi öğrenmeme izin verilmedi. Duvarlara bakarak yıllar geçti. Yıllar içinde beş cezaevi gezdim. Çok zorluk çektim. Kanunlarla ayrımcılık yapıldı” diye konuştu.  Önceki cezaevlerinde kendisini erkek olmaya zorladıklarını belirten Carolina, “Baskılar nedeniyle ruh sağlığım bozuldu. Transları, uzun süre aynı kurumda tutmuyorlar ve belirli bir zaman sonra başka bir hapishaneye sevk ediyorlar” dedi.
Caroline, “Açık cezaevlerinde iş yurtları, meslek edindirme kursları gibi faaliyetlerden yıllardır trans bireyler faydalanamıyor” dedi. Devlet yetkililerine sesini duyuramadığını da belirten Carolina, “Önyargılı davranılmasaydı, ben de kadın ve erkeğin haklarından yararlanırdım. Trans olarak haksızlığa uğramazdım. Bu ülkede eşitlik istemek bile suç” diye konuştu. Carolina, vicdanlı ve duyarlı insanların yaşadığı adaletsizliğe karşı duyarsız kalmayacaklarını umduğunu da sözlerine ekledi.

***

‘LGBT mahpuslar tecrit ediliyor’
Ceza İnfaz Sisteminde Sivil Toplum Derneği (CİSST) Proje Koordinatörü Mustafa Eren, “Türkiye’deki cezaevlerinde 79 LGBT mahpus var ve bunlar 18 ayrı cezaevinde tutuluyorlar. Adalet Bakanlığı’ndan aldığımız yanıta göre, LGBT mahpusların diğer mahpuslarla bir araya getirilmemesine özen gösteriliyor. LGBT mahpuslar izole bir şekilde tutuluyorlar” dedi. LGBT mahpusların, cezaevinde tecrit edilerek yaşadığını belirten Eren, “Çalışmak isteyen bir mahpusun, trans olduğu için çalıştırılmaması, trans mahpuslar için mağduriyetin ve ayrımcılığın göstergesidir” dedi.

‘EŞİTLİK DEĞİL, HAK GASPI’
Eren, “Yabancı uyruklu mahpuslar, dil bilmediklerinden savunma, sağlık ve tedaviye erişime kadar birçok sorunla yüz yüzeler. Ziyaretçileriyle görüşmeleri çok az. Yurtdışından gelen ziyaretçilerin, 15 gün önceden Türkiye’ye gelerek başvuru yapmaları gerekiyor. Bu, onlar için yol ve günlerce kalınacak yerin masrafı demek. Bu eşitlik değil, yapılan hak gaspıdır” diye konuştu. Eren, duyarlı kamuoyunun Carolina’ya yardım eli uzatmasını istedi.

Editör : Deniz Sarı

Posted in: Basın